ما می توانیم



دریافت
حجم: 2.06 مگابایت


ایران به دانش فنی تولید سوخت سبز بیواتانول دست یافت
معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ایران به دانش فنی تولید سوخت بیواتانول دست یافته است و پایلوت صنعتی 10 هزار لیتری آن تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
مهندس مهرداد صباغی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمینه سوخت های پاک و دوستدار محیط زیست ، پروژه های متعددی را دارد که سوخت بیواتانول یکی از آنهاست.
وی افزود: پروژه بیواتانول که فاز تحقیقات آن به اتمام رسیده، حاصل همکاری مشترک سازمان گسترش و صنایع نوسازی ایران، مرکز تحقیقات جهاد فارس و دانشگاه شهید بهشتی است.
صباغی اظهار داشت در این کنسرسیوم، دانشگاه شهید بهشتی بر روی آنزیم، سازمان گسترش بر روی مباحث پردازشی و مرکز تحقیقات جهاد فارس بر روی طراحی پایلوت کار کرده اند.
وی یادآور شد : در دنیا بیواتانول از ملاست تهیه می شود ولی اکنون محققان ایرانی در حال تهیه این سوخت پاک از باگاست هستند.
به گفته معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش ، باگاست و ملاست دو محصول فرعی تولید شکر از نیشکر هستند که از باگاست برای تولید خوراک دام و تولید کاغذ استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد : هم اکنون در کشور حجم وسیعی باگاست تولید می شود و استفاده از باگاست برای خوراک دام توجیه اقتصادی ندارد .
صباغی گفت : در حال حاضر محققان کشور به دانش فنی تولید بیواتانول از باگاست دست یافته اند و با توجه به میزان زیاد باگاست در کشور می توان این سوخت پاک را به میزان نیاز تولید کرد. مرحله پایلوت این پروژه با موفقیت انجام شده است.
وی افزود : پژوهشگران براین باورند که دستاوردهایی که از این پروژه برای کشور حاصل می شود ، می تواند ایران را از برزیل که تولید کننده بیواتانول دنیاست، جلو بیندازد.
صباغی یادآور شد : اگرچه پس از مرحله تحقیقات باید وارد مرحله پایلوت و نیمه صنعتی و سپس صنعتی شد اما ممکن است زمان از دست برود. از این رو محققان به جای تولید هزار لیتری این سوخت در پایلوت نیشکر هفت تپه مستقیما قصد دارند به سمت تولید صنعتی 10 هزار لیتری بروند.
به گفته وی با تولید صنعتی این سوخت پاک در کشور، ایران به جمع معدود کشورهای دارنده این توانایی می پیوندد.

  • حسین احمدی سخا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی