ما می توانیم




دریافت
حجم: 2.54 مگابایت


یک ویدئو از آسمان 


دریافت نسخه HD
حجم: 94.7 مگابایت



نخستین قطعه تلسکوپ رصدخانه ملی ایران رونمایی شد

مسعود بیدار، عضو تیم مکانیک رصدخانه ملی ایران در حاشیه مراسم رونمایی و تست این قطعه که در کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار داشت: تلسکوپ رصدخانه ملی حدود 60 تا 65 تن وزن دارد که وزن قسمت متحرک آن حدود 55 تن است. در تلسکوپ‌های بزرگ (با قطر آینه اصلی بیش از 2 متر) به دلیل ابعاد و دقت عملکرد بسیار بالای مورد نیاز تنها راه حل برای مهار وزن، استفاده از یاتاقان‌های هیدروستاتیکی (HSB) است. یاتاقان هیدرواستاتیک به عنوان نخستین قطعه تلسکوپ ملی ایران با هزینه‌ای حدود یک بیستم قیمت درخواستی از سوی شرکت‌های خارجی با همکاری محققان و صنعتگران داخلی طراحی و ساخته شد. وی خاطرنشان کرد: این یاتاقان‌ که به دلیل دقت زیاد و ظرفیت تحمل بار بالا در صنایع مختلف به کار می‌رود متشکل از چند پد هیدروستاتیک ثابت است که در زیر سازه قرار می‌گیرد. لایه‌ای نازک از روغن پرفشار توسط یک واحد هیدرولیکی بین سطوح این پدها ایجاد و باعث جدایی این پدها از سطح زیرین سازه می‌شود. در نتیجه نبود اصطکاک خشک میان این دو سطح، سازه می‌تواند روی لایه نازک روغن حرکت کند.



  • حسین احمدی سخا

نظرات  (۳)

با سلام
وبلاگ تون خیلی زیباست!
البته  این موضوع رو من امتحان کردم کسی که ندونه بلاگ چنین امکاناتی دارد نمی فهمد و فکر می کند سایت است.
من خودم از بلاگ استفاده می کنم و چیزی که به نظرم می رسد اینه که در قسمت راهنما -قالب شما می توانید کد گذاشتن صفحه رو ایجاد کنید یعنی بجای مطالب جدید و .... شماره بگذارید و البته اندازه اش کوچک است و برای رفع این مشکل هم می توانید کد <h2> را به آن اضافه کنید که از h1 شروع و تا h6  ادامه  دارد و اندازه های مختلفی را به شما می دهد
ببخشید اگر جسارت کردم ولی فکر می کنم اینجوری بهتر باشه.
یاعلی
پاسخ:
علیکم السلام
تشکر از راهنماییتون به چنین چیزی نیاز داشتم

به نام خدا- سلام

وب بسیار جالب دارید...

فکر می کنم مطالبتون یک قرابت مفهومی و محتوایی با وبلاگ من داره...

خوشحال میشم که به «تا ثریا...» هم سری بزنید و بخصوص از مجموعه مطالب «کرانه های کیهان»  دیدن فرمایید:

http://to-the-pleiades.blog.ir/

در وبلاگ «تا ثریا...» قصد داریم که با کمک دوستان فرهیخته ای چون شما سلسله مباحثی را  درباره ی  نقد علم و تکنولوژی، رابطه ی علم و ایمان و همچنین راههای «تولید علم» برگزار کنیم...

حضور گرم شما مرا در انجام این امر خطیر یاری خواهد کرد.

عنوان مطلب پیشگفتار: «واقعیت علم؛ علم واقعی»

 خوشحال می شوم که با بیان نظر، پیشنهاد و انتقاد در بهبود روند این سلسله مباحث مرا یاری فرمایید...حتما نام خود و وبلاگ خود را در بخش نظرات وارد فرمایید... (در ضمن در صورت تمایل می توانیم لینک شویم)

 پیشاپیش از حضور شما متشکرم....

ح.آقانور

راستی پوسترهاتون فوق العاده اند... بخصوص این پوستر با تصویر دورقطبی ستاره ها ...

من در I.P.M در جریان کار رصدخونه ملی هستم و با با اساتید و پژوهشگرها در ارتباطم... فکر می کنم این پوستر خیلی برای بردهای ساختمان رصد خونه ملی در پژوهشکده نجوم مناسب باشه...(البته شاید بهتر باشه متن اش یکم به روز تر بشه -نخستین قطعه وغیره- )

حتما صحبتی باهاشون می کنم که إن شاءالله تماسی با شما داشته باشند...

یاعلی.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی